2020. április 3., péntek

Drahos Imre bugyi fiákeres a fővárosban II. rész


Édesapjuk halála után a Drahos-fivérek nem csupán az apai vállalkozást folytatták, de közéleti és adományozói tevékenységének is folytatói voltak. Imre mindössze 28 évesen, 1897-ben lett a Budapesti bérkocsi ipartársulat pénztárosa. Két forintot ajánlott fel 1898-ban a felállítandó Erzsébet-szoborra, mely a volt királynénak állított emléket, 1901-ben pedig a Kálvin téri templom felújítására ajánlott fel 14 koronát édesanyjával együtt, valamint 1 koronát a Vörösmarty-szoborra is. 1907-ben elnöke lett az Első Magyar Általános Bérkocsitulajdonosok önsegélyező egyletének, egészen egy évvel későbbi haláláig. Drahos Imre halálát súlyos elmezavara okozta, s hunyt el 1908. november 11-én, otthonában. A családi sírboltban temették el.

a családi sírhely a Fiumei úti temetőben

Drahos Imre halotti bejegyzése (1908)

Drahos Imre családi gyászjelentése (1908)

Drahos Imre egyleti gyászjelentése (1908)

A közéletben részt venni azonban nem csak adományozással és tisztségek viselésével lehetett, hanem például, ha lóversenyeken indult valaki, amelyek igazi társasági eseményeknek számítottak a századfordulón. Drahos Imre bérkocsija a korabeli ügetőn 1900-ban, 1902-ben és 1905-ben is részt vett a versenyeken Pompás és Vezér nevű lovaival – adta hírül a Vadász- és Versenylap tudósítása. Budapesten 1879-ben kezdődtek el az ügetőversenyek, s a következő évben már a fiákeresek is versenghettek a program utolsó felvonásaként. A versenypálya az akkori lóvásártér területén, a Kerepesi út és a Kerepesi temető között volt, ahol ma egy bevásárlóközpont található. A pálya kerülete 750 méter volt, mindkét oldalán korláttal elkerítve. A közönség részére 1 000 ülőhelyes tribün épült, s a fogadópénztárakat is úgy helyezték el, hogy mindenki kényelmesen megtehesse tétjeit. A versenyeken azok a kétlovas bérkocsisok indulhattak, akik engedélyszámmal és rendes állomáshellyel, azaz fővárosi engedéllyel rendelkeztek. A szabályok szerint a hajtóknak ki kellett mutatniuk, hogy a bejelentett saját lovaikat legalább 6 héttel a verseny előtt nyilvános bérkocsiban fuvarozásra használták. Egy későbbi rendelet már azt is előírta, hogy milyen ló nem fogható a konflis elé: elcsigázott, szánalmat vagy undort keltő, testi hibás, sebes, sánta, félszemű, piszkos, rúgós és harapós állat nem versenyezhetett. A hajtóknak vállalniuk kellett, hogy a kétnapos versenyen a második napon is elindulnak, ezért csak a második nap után fizették ki a versenydíjakat. Az első napi dobogósoknak a második versenynapon 50 vagy 100 méter hátrányból kellett indulniuk.

a Vadász és Versenylap című újság 1900-as beszámolója a bérkocsisok versenyéről
   
A másik Drahos-fiú, Zsigmond is aktív szerepet vállalt a szakmai testületekben a Budapesti bérkocsi iparosok szövetkezetének igazgatósági tagja volt 1906-tól 1919-es haláláig, s egy évig (1913) a pénztárosi tisztséget is betöltötte. A család jó anyagi viszonyairól tanúskodik, hogy amikor 1908. február 8-án Drahos Zsigmondék Viola utca 48. szám alatti házukba betörtek, a tettesek 1 200 korona készpénzt, ékszereket, valamint egy 5 000 koronáról szóló takarékkönyvet is elvittek (viszonyításként: akkoriban egy kiló liszt fél koronába, míg egy kiló krumpli 10 fillérbe került). Drahos Zsigmond 1919. augusztus 9-én hunyt el Budapesten a kor betegségében, tbc-ben – apjához hasonlóan.

Drahos Zsigmond halotti bejegyzése (1919)

A két fiú halála után a családi vállalkozás továbbviteléről nem találtam információt, s ahogyan az ügetői lovasversenyeket az első világháború, úgy a fiákeres személyszállítást a gépkocsik, a taxik ítélték nem is olyan lassú halálra. A család sírja - talán tudatosan - nem messze található a volt ügetőtől, ahol Drahosék bérkocsija 120 évvel ezelőtt rótta a versenyköröket. Isten nyugosztalja őket!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése