1882. december
5-én indult el a vasúti forgalom a Budapest-Szabadka vasútvonalon.
A vonal építése nem tűrt halasztást, ugyanis 1885-re Szabadka vasúti
csomóponttá fejlődött, és az új fővonal kötötte össze a Duna vonalán fekvő,
mezőgazdasági termékeket előállító körzeteket Budapesttel. A MÁV 150-es számúvonala lehetővé tette a Budapest vonzáskörzetében élő munkások napi munkába járását
is.
A vasútvonal megnyitásának hirdetménye a Vasúti Közlönyben (forrás: Arcanum Digitális Adattár) |
De kik voltak
az első MÁV-dolgozók, akik üzemeltették, felügyelték a kiskunlacházi
vasútállomást? Az elmúlt hetekben erre kerestem a választ.
A kiskunlacházi vaútállomás főnökeinek névsora – jelenlegi ismereteink szerint – Gustav Zawirka-val kezdődik. A magyarországi vasúttörténelem kezdetén gyakran találkozunk cseh származú tisztviselőkkel, vélhetően ő is onnan származott. Az elején minden páros évben kiadott vasutas sematizmusok közül az 1882-es még nem tartalmazza a kiskunlacházi adatokat, ami érthető, hiszen év végén nyitották meg a vonalat. Az 1884-es könyv azonban már Gustav Zawirka-t állomásfőnöknek, Bodó Alexandert hivatalnoknak írja[1]. Hisnyay Lajos volt a következő állomásfőnök, aki 1885. január 15. és november 3. között dolgozott Kiskunlacházán. 1886-ban már Coloman Hilf az állomásfőnök, Bodó továbbra is hivatalnok[2]. Ők vélhetően együtt távoztak a hivatalukból. Némi állandóság 1888-tól olvasható ki a levéltári iratokból, ugyanis akkortól huzamosabb ideig Oláh István a vasútállomás főnöke és Nagy Eugén a hivatalnok[3]. Ezekről a vasúti alkalmazottakról sajnos semmilyen személyi anyagot nem találtam a MÁV Levéltárban, leszámítva Hisnyay Lajost.
Hisnyay Lajos – a levéltári
iratok szerint – 1849. augusztus 24-én született Budapesten. Az adatot
ellenőrizve egyértelmű volt, hogy Budapest ekkor még nem létezett, így az
anyakönyvekben kellett keresnem a pontos születési helyet és időt. Így
megállapíthatjuk, hogy Hisnyay Lajos 1849. augusztus 25-én született Budán, a
budavári egyházközségben anyakönyvezték (az egy napos eltérést az okozhatja, hogy a születés és a keresztelés nem feltétlenül történehetett egyazon napon). Édesapja Hisnyay Károly királyi
kincstári hivatalnok volt a Budavárban, míg édesanyja Hunckler Terézia volt.
Keresztvíz alá Szevera János pesti hentes és felesége, Pflug Anna tartották.
Hisnyay Lajos születési anyakönyvi bejegyzése (forrás: familysearch.org) |
A fiatal Lajos 1868-tól két és
fél évet volt a pesti jogi egyetem hallgatója, de diplomát nem szerzett.
1870. november 19-én munkába állt
a magyar keleti vasútnál, mint fogalmi hivatalnok, majd teherpénztárosként,
állomásfőnökként és tartalékhivatalnokként is dolgozott, egészen 1875. január
25-éig, ahol a fizetése évi 800 forint volt.
1875. február 6. és 1884. június
14. között a királyi román vasútnál dolgozott ellenőrként, kocsiintézőként, a
kocsiellenőrzési és -leszámolási hivatalok főnökeként, majd Buzen I. osztályú
és Galac főállomásfőnökeként, a végén már igen tisztességes, 3 800 forint éves
fizetésért. Ebben az időszakban két fontos dolog történt az életében: 1880.
június 16-án elhunyt az édesapja, majd ő maga 1881. február 22-én feleségül
vette Beck Máriát – sajnos a házasságuk gyermektelen maradt.
Hisnyay a magyar királyi
államvasúthoz 1885. január 15-én lépett be, a nyilvántartás igen magasfokú
műveltségről tanúskodik, ugyanis a magyar mellett németül, románul, olaszul és
franciául is írt, olvasott, beszélt. A belépést követően – vélhetően a kellő
tapasztalatára – rögtön (január 19.) kinevezték állomásfőnöknek
Kiskunlacházára, pontosabban akkor még "Laczházára".
A kiskunlacházi vasútállomás felvételi épülete egy, az 1910-es évekből származó képeslapon (saját gyűjtemény) |
Itt azonban egy évet sem maradt, november 4-én áthelyezték a vajdasági Indiába, ahonnan 1888. augusztus 26-án Kiskőrösre került.
India vasútállomása egy századfordulós képeslapon (forrás: profila.hu) |
1889-ben felfigyeltek Hisnyaynak a teherkocsik jobb kihasználása körül
kifejtett buzgalmára, így 1890. augusztus 16-án Zimonyban lett állomásfőnök.
1891-től haláláig hivatalnokként
dolgozott a Központban, majd Miskolcon, végül a fővárosi Keleti pályaudvaron.
1897-ben vagy egy baleset történhetett Hisnyayval vagy valamilyen betegség
támadhatta meg, mert élete utolsó hónapjaiban kétszer is kapott a MÁV-tól
rokkantsági segélyt – először 30, majd 40 forintot.[4] Végül 1897. november 2-án
hunyt el Budapesten szívizomelfajulás következtében. Nyugodjon békében!
Hisnyay Lajos halotti anyakönyvi bejegyzése (forrás: familysearch.org) |
Vasúti dolgozók Kiskunlacházán az első fél évtizedben:
Vasútállomás-főnök |
|
Hivatalnok |
|
Zawirka Gusztáv |
1884 |
Bodó Alexander |
1884-86 |
Hisnyay Lajos |
1885-1885 |
Nagy Eugén |
1888-90 |
Hilf Kálmán |
1886 |
|
|
Oláh István |
1888-1890 |
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése