Az alábbi történetre egy temetői sétán találtam. Egy késő őszi napon a Fiumei úti sírkertben megpillantottam a sírkövet, amin az alábbi családnevek szerepeltek: Drahos, Sáska. Gondoltam, ha vannak nevek, amiket Bugyihoz tudok kötni, ezek azok lesznek. A megérzésem nem hagyott cserben.
A kiegyezés utáni években a
fővárosi (tömeg)közlekedés még gyerekcipőben járt, azokat jórészt
magánvállalkozók üzemeltették. Az omnibusz 1832-től közlekedett Pesten, az első
lóvasutat 1866-ban nyitották meg, a villamosok 1887, a földalatti szerelvények
1896 óta futnak a városban. Ha valaki messzebb szeretett volna eljutni a
fővárosban, nem volt más választása a XIX. században, mint fiákerre ülni. Ezek
a bérkocsik általában kétlovas fogatú, rugós karosszériájú könnyű kocsik voltak,
amelyekre harmonikaszerűen leereszthető ernyőt szereltek. A bérkocsisok közt
pedig találunk a falunkból indultakat is.
Drahos Imre 1841. október 1-jén
született Bugyin, református családban, Drahos József földműves és Kovács
Juliánna gyermekeként.
Drahos Imre születési bejegyzése a bugyi református anyakönyvben |
Drahos Imre a bugyi születésű Sáska Klárát vette
feleségül 1865. december 13-án, s öt gyermekük született.
Drahos Imre és Sáska Klára házasságkötési bejegyzése a bugyi református anyakönyvben |
Az első három még Bugyin,
Klára és Zsigmond azonban már a Ferencvárosban, így vélhetően a család 1870-71
táján költözött a fővárosba, azonban belül is a mai IX. kerületbe. Az
anyakönyvekben csak legkisebb fia, Zsigmond születési évében szerepel
„fiakkeres”-ként Drahos Imre, így annyit tudunk biztosan, hogy 1874-ben már
bérkocsisként dolgozott.
Minden fiákeres hajtónak
mestervizsgát kellett tennie, amiről hajtási igazolványt kapott, a mai
jogosítvány elődjét. A vizsgán rőzséből nyolcas alakzatokat formáztak, melyek
mellett úgy kellett kígyóvonalban elhaladni, hogy ne érintsék azokat a kocsi
kerekeivel. A rendelet azt is előírta, hogy a fiákeresek nyáron kilenc, télen
pedig nyolc óra után nem tartózkodhatnak házon kívül, talán hogy kipihenten és
józanul tudjanak másnap szolgálatot teljesíteni. A kocsikat pedig
nyilvántartásba vették és megszámozták. Egy későbbi, 1901-es rendelet már azt
is előírta, hogy milyen ló nem fogható a kocsi elé. Elcsigázott, szánalmat vagy
undort keltő, testi hibás, sebes, sánta vagy töréses, félszemű, gondozatlan,
piszkos, rugós és harapós állatot nem volt szabad foglalkoztatni.
fiákeresek a mai Ferenciek terén 1880 körül (a kép forrása: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.054) |
1877-ben Drahosék a fővárosi
középítési albizottságtól engedélyt kaptak, hogy toldalékot építsenek a Tűzoltó
utca 40.-ben lévő házukhoz, az akkori Pest szélén. A szülők halálukig nem
költöztek el innen, csak saroképület lévén nyolc év múlva már a Viola utca 48.
lett a címük.
Drahos Imre nem csupán a munkáját
végezte fiákeresként, hanem aktívan részt vett a szakmai szervezetek munkájában
is, 1885-ben például tagja volt a bérkocsisok miniszteri küldöttségének, s
vallásos emberként pénzadománnyal támogatta a budai református templom
építését. Vállalkozása bővülését mutatja, hogy egy év múlva egy istállót
építtettek a józsefvárosi Illés utca 6. szám alá. A korabeli Józsefváros ezen
része már külvárosnak számított, ott jobbára istállók álltak, ahol a
bérkocsisok tartották lovaikat, munkaeszközeiket, erre utalnak a még ma is
használatos utcanevek (Bérkocsis, Kis fuvaros, Nagy fuvaros).
1888. január 23-án délelőtt fél
11-kor szörnyű baleset történt, ugyanis Riz János kocsis fiákere olyan gyorsan
hajtott az utcán, hogy Drahos Imrét két kocsi közé szorította és az arcát
annyira összezúzta, hogy a súlyos sérültet a Rókus kórházba szállították. Drahos
Imre a balesetből felépült, azonban 1889. május 3-án, mindössze 48 évesen
elhunyt tbc-ben.
Drahos Imre magánzó (azaz magánvállalkozó) halotti bejegyzése a ferencvárosi református anyakönyvben |
Vállalkozását fiai, Imre és Zsigmond vitték tovább, özvegyen
maradt felesége pedig hamarosan újra férjhez ment a kunszentmiklósi Sáska
Zsigmondhoz. (folytatjuk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése