2021. április 16., péntek

Április 16-a a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja

Mint a volt alsódabasi járás lelkes kutatója, a mai emléknapra egy kis összeállítással készültem. A járás településein - tudtommal - hét zsidó temető is található. Ezek közül a legnagyobb és legegységesebb, legépebb állapotban a bugyi temető van. Volt idő, amikor a helyére családi házakat tervezett az önkormányzat, azonban hála Istennek, megmenekült ez a mementó-együttes. A temetőket már többször is végigfotóztam, most településenként egy-egy saját fotót mutatok be, s egy kis életrajzi adatot is megosztok az elhunytakról.

Akkor most virtuálisan induljunk el Budapestről, az utolsó megálló Lajosmizse lesz. Legyen áldott az emlékük!

Alsónémedi

Politzer Jenő 1871. december 26-án született Alsónémedin, Politzer Gábor és Tusák Róza gyermekeként. 1902. április 8-án vette feleségül Tusák Saroltát, Újhartyánban. Mészárosként dolgozott Alsónémedin. 1912. március 16-án hunyt el Budapesten, mellhártyagyulladásban.

Tusák Sarolta 1881. október 10-én született Újhartyánban, Tusák Kálmán és Schwartz Fanni leányaként. 1940. november 4-én hunyt el tüdőgyulladásban Alsónémedin.

 

Ócsa

Dr. Deutsch Jakab 1825-ben született Aszódon. Az orvosi kart elvégezve, 1850 és 1868 között Alsódabason, majd Monoron dolgozott. 1870 és 1897 között községi orvosként működött Ócsán. 1897. április 11-én hunyt el Ócsán, szívhüdés következtében. Felesége, Steiner Eleonóra 1828-ban született Ócsán, s 1892. december 12-én hunyt el szülőfalujában.



Bugyi

Tüchler József 1817-ben született a morvaországi Piszlingben. Bleuer Jozefa volt a felesége. Kereskedőként, vállalkozóként dolgozott fiával Bugyin, volt koporsóüzletük, s övék volt a mai Paprika csárda is. Gyermekei három településen vetették meg lábaikat (Kunszentmiklós, Bugyi, Kiskunlacháza), egyik unokája az első világháborúban halt hősi halált, míg egyik dédunokája az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatója volt. 1892. augusztus 12-én hunyt el Bugyin, szívhüdésben.

 

Felsődabas

Goldner Antal 1811-ben született Pécelen. Földbirtokosként dolgozott Felsődabason. Igen magas életkort, 80 évet meg, 1891. október 23-án hunyt el. Halálának okát az anyakönyv aggkór-ként jegyzi. Felesége, Fuchs Sára 1815-ben látta meg a napvilágot Pécelen, apja, Fuchs József kereskedő volt a településen. Felsődabason hunyt el 1895. november 27-én, férjéhez hasonlóan 80 évet élt.

 

Gyón

Klinger Dávid 1831-ben született Bicskén, Klinger József és Rézi fiaként. Ablakosként kereste kenyerét, amikor 1860. május 22-én Ócsán feleségül vette a helyi születésű Tusák Johannát. Gyónon kereskedőként dolgozott. 1890. február 2-án hunyt el Gyónon, tüdőgyulladásban.

Tusák Johanna 1842-ben született Ócsán, Tusák Herman és Rézi leányaként. 1911. augusztus 13-án hunyt el szerves szívbajban Gyónon. Férje kereskedését haláláig vitte tovább Johanna.


Örkény

Steiner Gyula 1856. június 19-én született Bugyin, Steiner Ignác és Strasszer Regina fiaként. 1898. augusztus 29-én Örkényben vette feleségül a római katolikus vallású Nemecsek Zsófiát. Ott költöztek össze, a faluban mészárosként dolgozott. A budapesti Nyugati pályaudvar érkezési oldalán, a sínek mellett esett össze 1916. július 30-án; agyvérzést kapott. Felesége, Nemecsek Zsófia 1858. május 9-én született (Kiskun)Félegyházán, Nemecsek János vasúti tisztviselő és Harxenberger Judit leányaként. Vélhetően édesapja az örkényi vasútállomáson dolgozott, így találkozhatott itt későbbi férjével. Haláláról sajnos nem tudunk pontos információt, férje halálakor már elhunyt.


Lajosmizse

Weszfried Ernő 1892. július 18-án született Lajosmizsén a tápióbicskei származású Weszfried Vilmos kereskedő és a csongrádi születésű Blau Heléna fiaként. Lakatosként dolgozott, a császári és királyi 23. honvéd gyalogezred gyalogosaként 1916. március 15-én hunyt el a világháborúban. Tudomásom szerint ő az alsódabasi járás egyetlen zsidó vallású hősi halottja, akinek síremlék őrzi a nevét. Nevét azonban sajnos nem találjuk meg a lajosmizsei hősi emlékművön.

2 megjegyzés: