A mai 142-es vasútvonal általam kutatott - a volt alsódabasi járás - településeinek vasúti képeslapjait mutatom be ebben a posztban. A papírrégiségek mind a helytörténeti gyűjteményem becses darabjai.
Gyálpuszta
A mai Gyál akkor még Alsónémedihez tartozott (csak 1944-ben önállósult). Az állomás első elnevezése Puszta-Gyál volt, majd 1905. május 1-jétől Gyálpuszta. Az 1913-ban feladott képeslapról már írtam bővebben egy korábbi bejegyzésemben.
|
Gyálpuszta-állomás képeslapja (1913)
|
|
A gyálpusztai állomás egy Horthy-kori lapon, tatai Kovács József dohányárudás kiadásában
|
Ócsa
Két-két vízállomási kúttal és tisztítógödörrel építették meg az állomást. Ezek tették lehetővé a vízvételezést és a gőzmozdonyok tűztisztítását. Az akkori település szélén található állomás környéke időközben beépült. Ma már Zsófiaváros és Dózsakert településrészek között található.
|
1905-ben feladott, úgynevezett hosszúcímzéses képeslap
|
|
Az ócsai állomás egy 1906 és 1909 között kiadott képeslapon
|
|
Rózsa (Ruzsa) Vendel vendéglője a víg vasutasokhoz az állomással szemben volt, gramofon szólt benne 1915-ben, amikor ezt a lapot feladták. Érdekes még a lap bal oldalán a figyelemfelhívó tábla felirata: "AZ UTCZÁN VIZELNI TILOS"
|
|
Az 1932-ben feladott képeslapon az állomáson kívül még a frissen felépült állami elemi iskola látható
|
|
Humoros lap, a település neve "szabadon beírható", 1949-es feladással
|
Inárcs-Kakucs
A megállót 200 méter hosszúságú vágánnyal és egy kis állomásépülettel nyitották meg.
|
Egy 1917-es feladású Weisz Lipót-lap, jobb oldalon egy fiákerrel
|
|
A négyképes mozaiklapot 1936-ban adták fel
|
Dabas
Érdekesség, hogy az állomás megnyitásakor a Dabas nevet kapta, majd 1905. október 1-jétől lett Alsódabas.
|
1906 előtti hosszúcímzéses képeslap, 1908-as feladással Csehországba
|
|
Az állomás, immáron Alsódabas megnevezéssel, egy 1940-es feladású lapon
|
Örkény
Az ócsaihoz hasonlóan ez is rendkívül fontos állomás volt - itt tudtak újból vizet vételezni és salakolni a gőzmozdonyok. Hasonlóan az ócsaihoz, ezt az állomást is körbenőtte a település.
|
Az állomásépület bejáratánál lévő reklám szerint Bak sört is ihattak az ide betérők
|
Lajosmizse
Fordítókorong, kihúzóvágány, szénfészer, vízállomási kút - ezekkel a tipikus kiépítésekkel adták át anno a mellékvonali végállomást.
|
1907-es feladású képeslap az állomásról egy vonattal. Érdekessége még, hogy...
|
|
... a feladó Lajosmizse köztiszteletben álló tanítója, Ruzsinszky Alajos volt
|
|
Az 1913-as feladású lapon vélhetően az állomás személyzete (is) látható
|
|
Vélhetően itt is az állomás személyzete látható, egy 1923-as feladású képeslapon
|
|
Tóth Lajos helyi fényképész, 1927-es feladású képeslapja
|
|
Az 1942-es feladású, ötképes mozaiklap érdekessége, hogy...
|
|
... a bélyegző szerint a pályaudvaron adták fel
|
|
A MÁV 424 287 pályaszámú gőzmozdonya a lajosmizsei állomáson 1987-ben (még vörös csillaggal)
|
|
A fenti gőzmozdony egy nosztalgiavonattal a lajosmizsei állomáson 1994-ben (immáron vörös csillag nélkül)
|
|
A fenti gőzmozdony és nosztalgiavonat úton a lajosmizsei Tanyacsárdához, vélhetően a város külterületén 1994-ben
|
+Klábertelep
Bár a klábertelepi állomás csak később, a Lajosmizse-Kecskemét vonal 1905. február 6-ai megnyitásakor jött létre, mivel Lajosmizséhez tartozott, így ezt a postatiszta lapot is bemutatom.
|
A lapon vélhetően az állomásfőnök és a családja látható
|
++ Egyéb papírrégiségek
|
Nosztalgia jegy a 120. évfordulóra (2009)
|
|
Emlékív a 125. évfordulóra (2014)
|
|
Emlékív a 125. évfordulóra (2014) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése